2025.01.16-tól a Központi Azonosítási Ügynök több bejelentkezési lehetősége is megszűnik, illetve átalakul. Ez az a felület amelyen keresztül többek között az ügyfélkapunkba, nav-tól kapott üzeneteket tartalmazó tárhelyünkre tudunk belépni.
Éppen ezért nagyon fontos, hogy minél hamarabb elvégezzük a szükséges lépéseket amelyeket jelen cikkünkben igyekeztünk összeszedni.
Első körben nézzük melyek azok a módok amelyek megszűnnek és átalakulnak:
Ügyfélkapu(“sima”)
Elektronikus személyi igazolvány
Telefonos azonosítás
Arcképes azonosítás
Ez tehát azt jelenti, hogy ettől a dátumtól előreláthatólag kétféleképpen léphetünk be azokra a felületekre amik a KaÜ-t használják ezek nem mások mint az:
Ügyfélkapu+
DÁP mobilalkalmazás
A nagy különbség, hogy még eddig elegendő volt egy felhasználónév + jelszó kombináció a bejelentkezéshez most azonban beépül egy kétfaktoros autentikáció.
Ennek a lényege, hogy az első lépésként megadjuk a felületen a szokásos módon a felhasználónevek és a jelszót majd a követketkező felületen pedig az autentikátor által megadott, 30 mp-ig érvényes kódot kell beütni a mezőbe.
A másik lehetőség a DÁP mobilalkalmazás ennek a lényege, hogy amennyiben asztali számítógépen kívánunk bejelentkezni úgy erre a lehetőségre kattintva megjelenik a kijelzőn egy QR-kód amelyet a mobilunkon található DÁP mobilalkalmazással beolvasva a felhasználónév és jelszó páros használata nélkül jelentkezhetünk be.
Most pedig térjünk rá, hogy hogyan is állhatunk át a már meglévő ügyfélkapus azonosítási módról az ügyfélkapu+ azonosítási módra.
Fontos!!
Az Ügyfélkapu+ igénylése előtt töltsük le akár Android akár iOS eszközünkre a Google Authenticatort vagy a Microsoft Authenticatort.
Amennyiben nincs okostelefonunk vagy tabletünk, úgy a TOTP.APP webes hitelesítő alkalmazást is használhatjuk.
Cikkünkben a Google Authenticatort használtuk.
1-2. Ezek a pontok megyeznek az applikációs azonosításhoz szükséges lépésekkel.
3. Amikor megjelenik a QR-kód kattintsunk a „Nem tudom beolvasni a kódot lehetőségre”.
4. Nagyon fontos! Jegyezzük fel a kódot amit kapunk olyan helyre, hogy más ne férhessen hozzá!
5. Nyissuk meg a totp.app nevű weboldalt.
6. Kattintsunk a bal felső sarokban található „+” jelre
7. A „secret key” mezőbe adjuk meg a 4. pontban feljegyzett kódot. Az alatta lévő mezőbe írjuk be, hogy Ügyfélkapu+.
8. Kattuntsunk az „Add” gombra.
Ha mindent jól csináltunk megjelenik egy 6 jegyű számsor. Innentől a lépések azonosak mind a két módszernél.
Fontos!
Mentsük el az űrlapon megjelenő törlő kódot(később írok még róla) és kattintsunk a Befejezés gombra.
Ettől a pillanattól kezdve már csak az Ügyfélkapu+-al tudunk bejelentkezni.
Bejelentkezni pedig a következőképpen tudunk:
A törlő kód szükségessége:
Amennyiben telefont cserélünk, vagy elveszítjük a készülékünket, telefon nélkül nem fogjuk tudni használni az Ügyfélkapu+-t. Meg kell szüntetni a szolgáltatást, hogy újra Ügyfélkapuval jelentkezhessünk be.
A szolgáltatás megszüntetéséhez az Ügyfélkapu+ igénylése során kapott törlőkódra lesz szükség.